ACCESS

 

Az Anthropolis nemrég kezdte meg 2 európai partnerrel (Franciaországból és Spanyolországból) 3 éves Erasmus+ projektjét, amelynek címe: ACCESS!

A projekt elsődleges küldetése, hogy a partnerek elérhetőbbé tegyék a globális fenntarthatóságra és felelősségvállalásra nevelés (http://globnev.hu/mit-jelent/) céljait elősegítő módszertanokat, feladatokat, játékokat olyan fiatalok számára, akik speciális nevelési igényűek, vagy fogyatékossággal élők. Ennek érdekében a 3 év során a partnerek folyamatosan együttműködnek a fiatalokat támogató oktatókkal, nevelőkkel, egyéb szakemberekkel.

A projekt során az együttműködő oktatóknak, nevelőknek és egyéb szakembereknek lehetősége nyílik:

1)     egy magyarországi (Budapest) 2 napos tréningen való részvételre

2)     a tréningen megismert módszertanok megosztására

3)     egy franciaországi (Lille) 3 napos szakmai találkozón való részvételre

4)     egy e-learning tananyag tesztelésére 2024-ben

A projekt során az együttműködő fiataloknak lehetősége nyílik:

1)     egy társasjáték előkészítésére a fenntarthatóság témájában az Anthropolis munkatársainak támogatásával

2)     2 mini projekt megvalósítása a fenntarthatóság témájában az oktatók, nevelők, egyéb szakemberek és az Anthropolis munkatársainak támogatásával

3)     egy spanyolországi 5 napos ifjúsági találkozón való részvételre

4)     a társasjáték tesztelése – amelyet a spanyolországi találkozón közösen véglegesítenek

Az ACCESS projekt három központi gondolat köré épül: a globális polgárság, az európai polgárság és a befogadás. A globális állampolgárság az a meggyőződés, hogy az egyén egy olyan globális közösség része, amely túlmutat a nemzeti határokon. Ezért a globális állampolgárságra nevelés célja, hogy ezt tudatosítsa az emberekben, többek között az emberi jogok és a demokrácia tiszteletben tartása, a sokszínűség tisztelete és az éghajlatváltozással kapcsolatos tudatosság előmozdításával. Ezáltal figyelem irányul a világ összefüggéseire, és arra, hogy a világ erőforrásait igazságosan kell megosztani. Így a globális állampolgárságra nevelés hozzájárulhat egy igazságosabb és fenntarthatóbb világ megteremtéséhez mindenki számára.

A globális polgársághoz hasonlóan az európai polgárság is azt jelenti, hogy az európaiaknak közös az identitásuk, mint európaiaknak. Ez a közös európai identitás túllép a nemzeti határokon, és az “európai értékekbe” vetett hit révén egyesíti a kontinenst. Ezeket az értékeket a demokrácia, az emberi jogok és az individualizmus iránti elkötelezettség jellemzi, ugyanakkor figyelembe veszi az Európában élő különböző közösségeket. Európa jelenlegi politikai és társadalmi helyzetében alapvető fontosságú, hogy a fiatal európaiak megértsék ezen értékek fontosságát.

Végül pedig az inkluzivitás az a meggyőződés, hogy az egyéneknek identitástól vagy háttértől függetlenül egyenlő hozzáférést kell biztosítani a lehetőségekhez.

Az ACCESS projekt keretében ez azt jelenti, hogy a különböző szükségletekkel rendelkező fiataloknak egyenlő esélyt kell biztosítani a globális polgárság értékeinek megismerésére. Mivel ezek az egyének kirekesztve érezhetik magukat, vagy nem férnek hozzá az iskolai, felsőoktatási vagy nem formális keretek között e témákról folytatott általános párbeszédhez. Ezért a tevékenységeket és az oktatást a lehető legbefogadóbbnak és legkönnyebben hozzáférhetővé kell tenni, miközben az egyéneket megfelelően oktatni a globális és európai értékekre és kérdésekre.

Lehetetlen, hogy minden tevékenység teljesen inkluzív legyen mindenki számára, lehetetlen minden tevékenységet az egyedi igényekhez igazítani. Ennek ellenére minden erőfeszítést megteszünk annak érdekében, hogy az ACCESS projekt tartalma, tevékenységei és kézikönyvei a lehető legátfogóbbak legyenek.

 

Nevelők résztvevői visszajelzései a Franciaországban  megrendezésre került nemzetközi képzésről:

“Molnár Anikó vagyok a soproni Napraforgó lakásotthon nevelője. Az Anthropolis Egyesület jóvoltából 2023. november 6-9-ig Lille-ben jártam egy képzésen. Több európai országból vettek részt ezen a találkozón. Nagyon sok kedves és érdekes embert ismerhettem meg, akik szintén speciális nevelési igényű fiatalokkal dolgoznak. A globális nevelésről sokat olvastam korábban. Számomra azért volt fontos ez a találkozó, hogy új dolgokat tanulhassak és új ötletekkel térjek haza. Válaszokat és megoldásokat kaptam arra, hogy hogy lehet a legjobban beépíteni a globális nevelést egy gyermekotthon mindennapjaiba. Mindezek mellett megtapasztalhattam a francia emberek vendégszeretetet, valamint kipróbálhattam a francia konyha különlegességeit is.”

“Csonka Mónika vagyok egy győri gyermekotthon munkatársa. Nagyon hálás vagyok amiatt, hogy részt vehettem az ACCESS projektben. Rengeteg tapasztalattal tértem haza. Mihalkó Viktóriát már ismertem, így nem volt kérdés számomra, hogy elválalom ezt a kalandokkal teli utazást és a vele járó feladatokat. Lille-be érkezve már az első nap érdekes programokkal vártak bennünket. Betekintést nyerhettünk egy senegali kiállításba, amely rávilágított az ottani emberek nehézségeire, hétköznapi gondjaikra, eladósodással terelt életükre. Megismerkedhettünk ételeikkel, italaikkal és közlekedési eszközeikkel. A második napon az inklúzív nevelés kérdéskörével kezdtük a napot. Ez azért volt számomra nagy élmény, hiszen gyermekvédelmi szakemberként a munkám része a hátrányos helyzetűekkel és fogyatékkal élőkkel való munka. Ezt a komoly témát megelőzte néhány ismerkedős, egymásra hangolódós játék. Bár az angol nyelvtudásom kissé megkopott az évek során, de mégsem éreztem, hogy emiatt kirekesztve lennék a társaságból, mind a spanyol, mind a francia kollégák nagyon kedvesen, nagy szeretettel fogadtak bennünket. Ezen a napon foglalkoztunk még a globális nevelés témakörével, amely során tapasztalatokat, információkat cseréltünk annak érdekében, hogy a jövőben elkészülő „közös játékhoz” kapcsolódó programfüzet megfelelően, mindenki számára befogadhatóan készüljön el. A spanyol és francia kollégák lelkesen beszéltek az ő tapasztalataikról. Jó volt látni és átérezni, hogy annak ellenére, hogy különböző országokból érkező szakemberek vagyunk, a cél mégis azonos, a hátrányos helyzetű gyermekek segítése, támogatása, esélyegyenlőségük javítása. A napot egy helyi tradicionális étteremben zártuk, finomabbnál finomabb ételek- italok társaságában. A számunkra utolsó szervezett programokat tartalmazó napon lejátszottunk egy táblajátékot, amely számomra egyszerre volt megdöbbentő, érdekfeszítő, informatív, vicces és szórakoztató is egyben. A játék egy újszerű megközelítésben világít rá a nemek közötti egyenlőtlenségekre. Összességében a pár nap Franciaországban lehetőséget adott, hogy betekinthessünk a helyi kulturális sajátosságokba, a szervezet munkájába, kapcsolatrendszerébe. Olyan ismeretekre, tapasztalatokra és kapcsolatokra tettem szert, amelyek a későbbiek során mindenképpen hasznomra válik. Szívesen vennék részt máskor is ilyen lehetőségben. Nagy izgalommal várom, hogy az út során szerzett tapasztalataimat beépítsem az ellátott gyermekeinkkel kapcsolatos munkámba.”

 
A “Ki a legügyesebb halász?” c. játékunkkal a diákok kritikai, logikus gondolkodását szeretnénk segíteni. A játékosok maguk is érzékelhetik, hogy milyen következményei vannak fogyasztási szokásaiknak. Tudnak-e mértékletesek, együttműködőek, tudatosak lenni a hosszú távú, jobb életminőség érdekében? A játék leírása letölthető innen.
 
A projekt egy online felületen segíti a pedagógusokat és nevelőket, hogy megismerjék a globális nevelés alapjait: a segédanyag elérhető innen.

 

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Erasmus + programjának keretében valósult meg.