© Anthropolis Egyesület 2002-2015
A Vitrenmesék projekt olyan családi történeket digitális feldolgozását célozta meg, melyek tárgyi, személyes emlékeink tükrében világítják meg a magyar zsidóság 20. századi történetét, különös tekintettel a Vészkorszak családi narratíváira.
A projektben résztvevő diákok feladata az volt, hogy keressenek olyan történeteket, családi anekdotákat, tárgyi emlékeket, vagy akár köztereket, épületeket, amelyekhez valamilyen módon személyesen is kötődnek, keressék meg az egyéni csatlakozási pontjaikat a holokauszt történetéhez. A feltárt történetekhez aztán fotókat, képanyagot kellett keresniük, majd egy rövid forgatókönyvet írni, és saját szavaikkal elmondani, rögzíteni a történetet a digitális történetmesélés módszerével. Végül a képek és a hanganyag összekomponálásával születtek meg a hol megrázó, hol elgondolkodtató, vagy éppen bájos szelídségű kisfilmek.
-
Projektadatok
Megvalósulás időtartama: 2012. december 1. – 2014. május 31.
Helyszínek: Magyarország
Támogató: Európai Bizottság – Európa a polgárokért program – Európai emlékezet alprogram
Koordinátor: Anthropolis Egyesület
Partnerek: Lindenfeld Partners, EMIH
-
A projekt eredményei
A Vitrin-projekt során összesen 64 digitális kisfilm született – ezek közül 36 publikus film itt megtekinthető –, a módszert elsajátító tanárok pedig újabb és újabb évfolyamokat taníthatnak meg a digitális történetmesélés technikájára. Tucatnyi pedagógus részletes élménybeszámolóval szolgált a projekt megvalósítóinak, és a Vitrint akadémiai érdeklődés is kísérte a többi között az ELTE és a Central European University (CEU) részéről. DVD formájában módszertani kiadvány is született a projekttel kapcsolatos tapasztalatokról.
A digitális történetmesélés nem csak a nyelvi, szociális és digitális kompetenciafejlesztés kiváló módszere, de egyéni igényekhez igazítható, ráadásul a 10-18 éves fiatalok érdeklődési köréhez közel álló eszközöket és nyelvet használ. Az eddigi tapasztalatok azt bizonyítják, hogy a diákok a többi között megtanultak a korlátozott terjedelemhez igazodva fogalmazni (a Vitrinmesék esetében ez szóban 2 perc, írásban nagyjából 320 szó volt), és nagyon rövid idő alatt elsajátították a számítógépes vágóprogram használatát is, amiből később szabadidejükben – vagy akár a pályaválasztáskor – is profitálhatnak. -
Iskolák, tanárok
A programban résztvevő iskolák:
Budapest:
Scheiber Sándor Gimnázium és Általános Iskola
vezetőtanár: Farkas CsongorLauder Javne Iskola
vezetőtanár: Kerékgyártó JuditÓbudai Waldorf Általános Iskola és Gimnázium
vezetőtanár: Lénárt ImreNádasi Ferenc Gimnázium (Magyar Táncművészeti Főiskola)
vezetőtanár: Lanszki AnitaArany János Általános Iskola és Gimnázium
vezetőtanár: Iván Ágnes és Marton ÉvaFekete István Általános Iskola
vezetőtanár: Hamvai BenceSztehlo Gábor Evangélikus Gimnázium
vezetőtanár: Baglyos NatáliaMiskolc:
Fazekas utcai Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény
vezetőtanár: Pém MihálynéKaracs Teréz Középiskolai Leánykollégium
vezetőtanár: Szilvássy PéterSajóbábony:
Deák Ferenc Általános Iskola
vezetőtanár: Pém Mihályné -
Filmek
Dikákok filmjei
A Viener-ház
(Fazekas Utcai Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Oktatási Intézmény)
Templom
(Fazekas Utcai Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Oktatási Intézmény)
Brutál tények
(Miskolci Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola)
Kiutam a rasszizmusból
(Miskolci Shalom Kórus)
Virrasztalás
(Miskolci Shalom Kórus)
Az első könyv
(Miskolci Shalom Kórus)
Internetes ismerős
(Sztehlo Gábor Evangélikus Gimnázium, Budapest)
Az én ötös sorom
(Sztehlo Gábor Evangélikus Gimnázium, Budapest)
Művészek
(Sztehlo Gábor Evangélikus Gimnázium, Budapest)
Menj el Vilmoshoz, kérj kölcsön tőle
(Karacs Teréz Leánykollégium, Miskolc)
Fiú Bocskai-sapkában
(Karacs Teréz Leánykollégium, Miskolc)
Az én hanukiám
(Lauder Javne Iskola, Budapest)
Minden jó, ha jó a vége
(Karacs Teréz Leánykollégium, Miskolc)
A szám, amit soha nem felejtünk
(Scheiber Sándor Gimnázium, Budapest)
Lebovics Imre
(Fekete István Általános Iskola, Budapest)
Feri bácsi
(Scheiber Sándor Gimnázium, Budapest)
Menlevél
(Lauder Javne Iskola, Budapest)
Dédnagyapám
(Scheiber Sándor Gimnázium, Budapest)
Mirjám imakönyv
(Lauder Javne Iskola, Budapest)
Náci nők
(Nádasi Ferenc Gimnázium, Budapest)
Első találkozás
(Nádasi Ferenc Gimnázium, Budapest)
Rajzok a táborból
(Nádasi Ferenc Gimnázium, Budapest)
Mónika története
(Nádasi Ferenc Gimnázium, Budapest)
Németh Rudolf története
(Nádasi Ferenc Gimnázium, Budapest)
Szerintem, "razzia"
(Nádasi Ferenc Gimnázium, Budapest)
Családi emlék
(Nádasi Ferenc Gimnázium, Budapest)
„A jó Isten adjon erőt, hogy még ezen a földön találkozhassunk”
(Fekete István Általános Iskola, Budapest - A holokauszt elfeledett helyei)
„Fogta az asztallapot és elvitte egy sírkövet készítő emberhez"
(Fekete István Általános Iskola, Budapest - A holokauszt elfeledett helyei)
„Nagypapám foszlányos elmondásai"
(Fekete István Általános Iskola, Budapest - A holokauszt elfeledett helyei)
Tanárok filmjei
Kincs, ami nincs
Az én utcám
Soha többé...
A terítő
A gyűrött kép
Örökségem
Az emlék kép
Mikulinci forrásvize
Egy osztálykirándulás veszélyei
A dédapám órásboltja
-
Vélemények
A programban résztvevő tanárok a módszer előnyeiről
A programban résztvevő tanárok tapasztalatai
A programban résztvevő tanárok tanácsai
A programban résztvevő tanárok a nehézségekről
Tizenketten
• Gács Anna esztéta a Vitrin projektről https://youtu.be/1ZzlgJm_zpw
• Sándor Pál filmrendező a Vitrin projektről https://youtu.be/a5Ef2yNTAZk
További digitális történetmesélés projektek: